Kenmerken

Vorige week was ik bij het HB-Café van het IHBV in Rotterdam. Rianne van de Ven besprak de ‘basics’ van hoogbegaafdheid. Één van de onderwerpen: aan anderen vertellen dat je hoogbegaafd bent: ja of nee? 

Toen ik twee jaar geleden een IQ-test af liet nemen, midden in mijn burn-out, was ik vooral op zoek naar bevestiging. Ik moest en zou boven de 130 scoren, anders was het niet waar. No pressure there, zullen we maar zeggen.. Ik haalde het net niet. En dat vond ik best lastig. Want wat ‘mag’ je dan zeggen? Is het dan niet arrogant om te zeggen dat je (denkt dat je) hoogbegaafd bent?

Wat Rianne me deze avond leerde, was de volgende zin: “Ik herken me in (heel) veel kenmerken van hoogbegaafdheid”. Hoogbegaafdheid is niet zwart/wit. Er is meer dan alleen het IQ – wat overigens volgens de meeste visies wel echt onderdeel is van hoogbegaafdheid. Zo simpel, zo waar en (in mijn ogen) zoveel minder lading. 

Ik spreek veel ouders die het moeilijk vinden om hun kind te ‘bestempelen’ als hoogbegaafd. Vaak uit angst voor een oordeel van de omgeving. Maar hoe zou het voor je zijn als je geen stempel hoeft te gebruiken, om toch uit te kunnen leggen wat je ziet bij je kind? Om woorden te geven aan jouw zorgen, en zijn behoeftes? Als je kunt zeggen “ik herken (heel) veel kenmerken van hoogbegaafdheid bij mijn kind”? 

Ik ben heel benieuwd wat dit met je doet. Zou je het hieronder met me willen delen?

De natuur in met Jente: 15 maart  (in de week van de hoogbegaafdheid!) 
Vaak wordt gezegd dat kinderen hun zelfbeeld ontwikkelen a.d.h.v. contact met ontwikkelingsgelijken. Ik geloof daar ook echt in. En ik geloof dus ook, dat wanneer je die ontwikkelingsgelijken om je heen mist, je een negatiever zelfbeeld minder ontwikkelt. Dat kinderen op de lange termijn problemen kunnen ondervinden door het gemis aan peercontact. Daarvoor hoef je niet op je allerhardst te schreeuwen dat je hoogbegaafd bent. Je kunt ook op zoek gaan naar andere kinderen met (heel) veel kenmerken van hoogbegaafdheid. 

Tijdens De natuur in met Jente bied ik kinderen die peergroup. Samen met andere kinderen met (heel) veel kenmerken van hoogbegaafdheid op pad. We gaan op zoek naar beestjes, plantjes, naar mooie dingen in de natuur. We kletsen over gevoelens, interesses, ervaringen, wie je bent. Binnen kaders maken de kinderen eigen keuzes. Iedereen mag zichzelf zijn en leert zichzelf kennen, in relatie tot anderen.

Ook iets voor jouw kind? Aanstaande zondag 15 maart, in de week van de hoogbegaafdheid, gaan we weer op pad in de Broekpolder! Van 14.15 tot 16.15 met ontwikkelingsgelijken; (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen tot een jaar of 8. Voor 20 euro twee uur lang op ontdekkingstocht in de natuur. Lees hier meer informatie of geef hem snel op! Stuur je me een berichtje bij interesse?   

Van 12.00 tot 14.00 ga ik op pad met kinderen en hun ouders. Dit zijn over het algemeen wat jongere kinderen (peuter/kleuterleeftijd). Meld je hier aan of lees hier meer informatie.