“Leren is leuk, bijna niemand kan dingen in één keer, ik kan het nóg niet, ik moet nog even doorzetten.”
Maar eigenlijk denk ik: “ik háát leren, ik wil het gewoon in één keer kunnen, als ik het nu niet kan kan ik het nooit, doorzetten is het stomste wat ik ooit heb gedaan.”
Ik kan nog zoveel ‘groeitaal’ praten naar de kinderen waar ik mee werk. Maar als ik iets anders dóe dan ik zég (of iets heel anders geloof dan ik laat zien), geloven ze er niets van.
Als ik alleen maar denk dat ik goed genoeg ben als ik gezien word door anderen, of als ik alles perfect doe. Als ik boos word op mezelf omdat iets niet in één keer lukt.. Dan is dát wat kinderen onthouden. “Children do as they are shown, not as they are told”.
En dat geldt dus ook voor jou en jouw kind:)
Wat voor mij eigenlijk altijd werkt: ik spreek het uit. Vaak genoeg geef ik mezelf op mijn kop, net nadat ik een lesje groeimindset heb gegeven. “Juf, jij hebt ook best een fixed mindset, toch?”. Oh ja. Inderdaad. “Gek hè, dat ik jullie net vertel wat een fijnere manier is om het aan te pakken.. en ik dan boos op mezelf word omdat iets nog niet lukt.” Benoem naar je kind wat er nog niet lukt. Wat er met je gebeurt. Wat je denkt, voelt, ervaart en hoe dat komt.
Jij gaat namelijk óók door een leerproces en het is helemaal ok als het niet in één keer lukt. Dat is juist het mooiste wat je je kind kunt laten zien. Dat is nou net het belangrijkste wat je kind van jou kan leren.
Ben benieuwd wat dit voor je doet. Wil je het me hieronder laten weten?
PS. Hier ben ik net op dit reusachtige beest geklommen. Heeft me best even gekost. Want hóe doe ik dat. En ik vind het spannend. En HOE DAN?!